Translator

Tuesday

30 anggota SRS dibaling botol plastik

PETALING JAYA: Sepasukan anggota Peronda Skim Rondaan Sukarela (SRS) Apartmen Lagoon Perdana, Bandar Sunway, di sini, yang membuat pemeriksaan membabitkan penghuni warga asing dilempar botol plastik dipercayai dilakukan pihak tidak berpuas hati dengan tindakan itu, awal pagi kelmarin.
Penyelia Peronda SRS apartmen, Mohd Zuki Mohd Akhir berkata, pihaknya tidak dapat memastikan siapa melemparkan botol plastik itu kerana pelakunya segera bersembunyi dalam kejadian kira-kira jam 1 pagi itu.

Menurutnya, aktiviti diketuai olehnya itu disertai 30 anggota SRS dan memulakan tugasan memeriksa warga asing mulai jam 10.30 malam bagi memastikan mereka memiliki dokumen perjalanan sah.

Katanya, pemeriksaan dilakukan berikutan ramai warga asing menyewa kediaman di apartmen berkenaan sehingga tidak dapat dipastikan mereka masuk ke negara ini secara sah atau pendatang asing.

“Ketika kami memeriksa pasport dan permit kerja warga asing ini, kami dibaling dengan botol plastik dari tingkat atas bangunan,” katanya.

Beliau berkata, kebanyakan warga asing menetap di apartmen ini adalah pekerja di sektor makanan dan pembinaan serta pelajar berikutan lokasi kediaman yang strategik berhampiran pusat Bandar Sunway.

“Walaupun kami tidak dapat mengelak kehadiran mereka yang kini sudah menjadi sebahagian komuniti dalam masyarakat tempatan, sekurang-kurangnya tugas dilakukan peronda SRS dapat membantu pihak berkuasa mengawal kebanjiran pendatang asing,” katanya.

Katanya, peningkatan bilangan warga asing menghuni apartmen itu menyebabkan pihaknya perlu memperhebatkan rondaan dan pemeriksaan keselamatan demi kesejahteraan penduduk.
“Kegiatan pecah rumah, pergaduhan dan kecurian kenderaan juga kerap berlaku namun berjaya ditangani anggota SRS yang membuat rondaan secara bergilir-gilir selain bantuan pihak polis,” katanya.

Sumber : metro

No comments:

Post a Comment

Backlink Terbaik

Kartikel Ping Blogged.my My Ping in TotalPing.com

Free SEO Tools

SYARAT DAN PENAFIAN

cercitor.blogspot tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui blog ini. dan Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian cercitor